Este bine cunoscut faptul că după apă, ceaiul este cea mai consumată băutura din lume. Nu există colț de pe Pământ unde să nu se bea măcar o ceașcă de ceai pe zi. Originar din China, el este cultivat și băut de mai bine de 2.000 de ani. Astăzi, beneficiile sale asupra sănătății sunt recunoscute științific.
Așa cum se întâmplă cu orice gen de tratament, naturist sau nu, și ceaiului i se atribuie calități și defecte care pot să nu fie chiar adevărate. Ba chiar în jurul unor anumite ceaiuri s-au creat reale legende.
Să vedem ce e fals și ce nu.

  1. Nu este bine să-l bem fierbinte

FALS
Îl putem bea atât de fierbinte cât suportăm, căci are efect vasodilatator asupra vaselor noastre capilare, datorită flavonoidelor pe care le conține. O calitate care ne aduce foloase atât vara, cât și iarna. Prin dilatarea vaselor sangvine capilare, senzația de căldură, pe timpul rece, va fi mai intensă. Dimpotrivă, pe vreme calda, vasodilatarea capilarelor produce un efect răcoritor, căci mărește pierderile de căldură. Deci, se recomadă de băut fierbinte și în timpul caniculei.

  1. Persoanele care au anemie trebuie să limiteze consumul de ceai

ADEVĂRAT
Polifenolii continuți în ceai se “leagă” chimic de fierul provenit din alimentație și îi împiedică absorbția. Femeile, dar în special copiii, trebuie sa evite a bea ceai înainte sau imediat după masă, mai ales dacă dieta lor zilnică nu este suficient de bogată în carne și produse din carne (principala sursa de fier a organismului). Dacă ceaiul însoțește de obicei mesele tale, ar fi bine să consumi simultan și alimente bogate în vitamina C (de exemplu, să bei și un suc de portocale sau o limonadă din lămâie proaspată), care nu permite polifenolilor să împiedice absorbția fierului.

  1. Ne oferă protecție anti-carie

ADEVĂRAT
Ceaiul începe să acționeze în folosul tău încă de la prima înghițitură. Substanțele conținute, mai ales polifenolii, împiedică bacteriile din gură să producă acizii care atacă smalțul dinților. Pentru a alina o durere de măsea, chinezii ne sfătuiesc să mestecăm câteva frunze de ceai verde, iar în cazul aftelor, pentru a grăbi vindecarea și pentru a alina durerea, să aplicăm pe zona afectată un săculeț cu ceai negru umezit.

  1. Poate da insomnii

ADEVĂRAT
Daca îl consumi în cantități mari, poți avea probleme cu somnul. De ce? Ceaiul conține 2 substanțe stimulante, cafeina și teofilina, care sunt mai puțin nocive decât cele din cafea. În funcție de varietatea sa, o ceașcă de ceai ne furnizează de 2-3 ori mai puțină cafeină decât una de cafea. Totuși, există o problemă. Cafeina din cafea se eliberează repede și acționează scurt timp, pe când cafeina din ceai se difuzează în organism într-un timp mai lung și are deci, efect prelungit. Consumat moderat, însă, stimulează vigilența și sporește capacitatea creierului de a analiza informațiile pe care le primește zilnic. În concluzie, dacă nu vrei să stai trează toată noaptea nu bea mai mult de 5-6 cești (cești, nu cani) de ceai pe zi.

  1. Fără lapte sau lămâie este mai sănătos

FALS
Polifenolii din ceai se leagă de fierul provenit din alimentație (în special din carne) și îi împiedică absorbția. Așadar, cel mai bine ar fi să bem ceaiul între mese, ca să nu riscăm o carență de fier. În plus, este recomandabil să adăugăm în ceai lapte sau lămâie – acestea saturează ionii de fier, care vor putea fi absorbiți mai bine așa.

  1. Ne ferește de maladiile cardiovasculare

 ADEVĂRAT
Ceaiul mărește aportul zilnic de antioxidanți, cei care contribuie la menținerea unei sănătăți bune. Atât ceaiul verde, cât și cel negru conțin flavonoide și polifenoli, substanțe cu efect antioxidant, care împiedică acțiunea radicalilor liberi, “dușmanii” ce ne îmbătrânesc înainte de vreme și care sunt asociați cu apariția afecțiunilor cardiovasculare, cataractei, cancerului.
2 cești de ceai conțin tot atâția anti-oxidanți cat 7 pahare cu suc de portocale sau 20 de pahare cu suc de mere. S-a dovedit că 3-5 cești de ceai pe zi combat hipertensiunea și normalizează nivelul colesterolului, principalii factori de risc ai bolilor cardiovasculare. Consumând regulat o singură ceașcă de ceai pe zi putem reduce aproape la jumatate riscul unui atac de cord, iar la persoanele cu vârsta peste 50 de ani acest obicei sanatos scade cu 70% pericolul unui accident cerebral.

Reguli de preparare

Modurile obișnuite de preparare a ceaiului sunt infuzia și decoctul.
Pentru infuzie se utilizează în general părțile delicate – frunze, flori, fructe și semințe – în timp ce decoctul se folosește pentru a extrage substanțe din părțile “tari” – rădăcini, scoarțe.

*  Puneți frunzele sau pliculetul cu planta într-un ceainic de sticlă sau de ceramică și nu în vase de metal, care pot da ceaiului un gust ciudat. In general, pentru o cană de ceai se folosesc 1-2 lingurițe de plantă uscată sau 2-4 lingurițe de plante proaspete. Citește cu atenție recomandările de preparare.

* Varsă apa fierbinte dar, atenție, nu clocotită (70-80° C) peste plantă. Cel mai bine e să folosești apa de izvor sau apa minerală plată – apa de la chiuveta conține clor și alte chimicale.

*  Acoperă vasul etanș și lasă să infuzeze 3-4 minute. Se vor păstra culoarea, aroma și gustul.

*Strecoară-l cu atenție. Nu e bine să lași prea mult să infuzeze, căci se eliberează prea multă tanină, iar ceaiul va fi amar.

Adaugă comentariu